Clubhistorie Heesche Gymnastiek Club

Een stukje geschiedenis

R.K. Gymnastiekvereniging “HGC” Heesch werd opgericht op 1 mei 1959. De locatie waar werd geturnd was de gymzaal bij de oude jongensschool aan de De La Sallestraat (huidige Jongerencentrum Checkpoint). De leden waren gehuwde dames die het leuk vonden een uurtje bezig te zijn met allerlei gymnastiekoefeningen. Maar ook de ringen, brug en het paard kwamen aan bod. Snel na de oprichting werd ook gestart met turnactiviteiten voor zowel meisjes als jongens. De turnpakjes uit die tijd waren in het  blauw en allemaal voorzien van het unieke HGC-vignet. Na enige tijd werd er ook gestart met een heren gymgroep. De dames en heren konden het goed vinden met elkaar. Elk jaar organiseerden ze zelf een gezamenlijk uitje aan het einde van het seizoen. Iets wat ze tot op de dag van vandaag nog steeds doen!

Na een aantal jaren moest worden verhuisd naar een andere accommodatie: een houten (gym)zaal op de plek waar nu sporthal ’t Vijfeiken staat. Geen ideale accommodatie, getuige de tekst op de spandoeken tijdens de kinderoptocht van 1979: “Na elke les een splinter in je kont, dat wordt te bont en is ongezond”. Na wederom een korte periode aan de De La Sallestraat, werd in 1988 verhuisd naar de huidige locatie de Lindershof. Het ledental steeg dat jaar met maar liefst 56 nieuwe leden tot ruim boven de 200 leden. Ook werd gestart met kleutergym voor de allerkleinsten. Naast het gymmen en turnen werd er door de jeugdcommissie tal van andere activiteiten georganiseerd, zoals de eindejaarsactiviteit, het selectiekamp in Arnhem, de driekamp Heesch-Nistelrode-Vorstenbosch en de jaarlijkse sponsorloop.

De vereniging van nu……

HGC is een bloeiende vereniging met een stabiel ledental tussen de 200 en 250 leden. Er worden diverse activiteiten aangeboden voor jong en oud. De gymactiviteiten zijn voor de kleuters en onze senioren. Ook wordt er heel actief gegymd door kinderen met een bepaalde handicap. Zelfs op zo’n hoog niveau dat zij diverse medailles hebben weten te behalen op de Special Olympics. Turnen gebeurt op recreatief- en wedstrijdniveau. Enkele turnsters hebben de afgelopen jaren zelfs weten door te dringen tot de Nederlandse kampioenschappen op hun niveau. Onze jongste activiteit is het free runnen. Stoere jongens en meiden bewegen elke week door de zaal, waarbij ze diverse obstakels moeten zien te trotseren. Geleid door een actief bestuur en kader dat grotendeels is gerekruteerd uit de eigen gelederen, en ondersteund door een net zo actieve jeugdcommissie, worden er naast het gymmen en turnen diverse nevenactiviteiten georganiseerd. Een greep hieruit: het recreantenkamp, de disco turnles, de pietengym, de flikflakdag en nog veel meer. Gezelligheid staat hierbij voorop, zoals verankerd in de lijfspreuk van de club: “Waar plezier leidt tot prestatie, ……. ”.